Egy sörözőben egyedül ülsz egy asztalnál, és a választékot ismerve rendelsz sört a pincérnél. Vajon ugyanezt a sört rendelnéd akkor is, ha egy baráti társasággal ülnél, és mindenki hangosan adná le a rendelését?
Dan Ariely szerint társaságban nagy valószínűséggel más sörfajtát választanál, mivel szeretnél jó színben feltűnni a barátaid előtt. Ez még akkor is igaz ránk, ha ennek eredményeképp nem éppen a kedvenc sörünk kerül elénk. Irracionális a döntésünk ez esetben? Bizonyára. És kiszámítható? Igen, mivel az ilyen és ehhez hasonló döntéseinkből nem tanulunk, és később is hasonlóan cselekszünk.
Az emberi természet jellegzetességeiből fakadóan sokszor hozunk olyan döntéseket, amelyek külső ráhatások és belső megfontolások következtében irracionálisnak tekinthetők. De mivel ismételten előfordulnak, kiszámíthatóvá és érthetővé tehetjük az ezek hátterét alkotó hatásmechanizmusokat.
Olvasd el Dan Ariely: Kiszámíthatóan irracionális című izgalmas bestsellerének ötoldalas magyar nyelvű könyvösszefoglalóját és megtudod hogyan hasznosítsd ezt a tudást az üzleti világban.