Kiknek az érdeke az elsődleges a kapitalizmusban? - teszi fel a kérdést Roger Martin, világhírű kanadai professzor. Eljött a vevők kora...
Sokat hivatkozott cikkében Martin arra jut, hogy ma a fogyasztói kapitalizmusról kell beszéljünk. Amióta a tulajdon és az irányítás szétvált a kapitalizmusban a cégvezetők és a tulajdonosok érdekeit nem könnyű összekapcsolni. A menedzserek gyakran előtérbe helyezték saját érdeküket, ezt korrigálandó a 70-es évektől a részvényesek érdekeinek képviselete vált az elsődleges vállalati céllá. A vezetőket részvényopciókkal ösztönözték erre. Ez azonban a rövidtávú érdekek oltárán feláldozta a cégek hosszú távú eredményes működését.
Martin kutatásai alapján azt bizonyítja, hogy hosszútávon azok a cégek a legeredményesebbek, amelyek a vevők érdekeit tekintik a cég működésének legfontosabb céljának. Ezért beszél fogyasztói kapitalizmusról. Végső soron persze a tulajdonosok nyernek akkor is, ha nem az ő érdekük, hanem a fogyasztóké áll elsőként a cégek működésének céljában. Azért a kapitalizmus továbbra is a kapitalistáké!